Study abroad: Bali & Thailand

Half Juli ben ik teruggekomen uit Azië, waar ik een half jaar heb gestudeerd. Dit avontuur begon met mijn eerste minor in Bali, waarna we doorvlogen naar Thailand om daar onze tweede minor te volgen. Naast dat het natuurlijk de bedoeling was dat we af en toe wat aan school deden, hebben we voornamelijk heel veel gereisd. Van scooter tochten op Bali, Vulkanen beklimmen in Java en olifanten trainen in Thailand, we hebben elk avontuur met beide handen aangegrepen! Tijdens mijn reis heb ik een blog bijgehouden en het leek me leuk om ook hier mijn reisverhalen met jullie te delen. Deel 1 heb je al eerder kunnen lezen, vandaag het vervolg!

Op het moment dat ik dit typ ben ik net fris gedoucht, omdat wij net drie kwartier door een enorme regenbui gereden hebben op de scooter. Nou is het zo dat de meeste mensen hier een poncho hebben of gaan schuilen, maar wij bedachten dat we net zo goed gewoon naar het hotel konden rijden. Degene die moesten rijden zagen echter bijna niks, waardoor we ook nog eens in een slakkentempo gingen en we echt druipend bij het hotel aankwamen haha! Om de een of andere reden is scooter rijden nog niet helemaal ons ding, zo zijn we constant verdwaald en worden we aan alle kanten ingehaald omdat we lang zo snel niet rijden als de locals.

Afgelopen weekend gingen we ons eerste tripje maken op de scooter. Zaterdag ochtend om 9 uur kwam de scooter meneer onze scooters brengen en zijn we gelijk naar Ubud gereden. Volgens de mensen in het hotel was het ongeveer een uurtje rijden. Wat we inmiddels geleerd hebben is als iemand zegt dat het ongeveer een half uurtje is wij er minstens 1,5 uur overdoen. Dit was dus ook het geval met Ubud, ten eerste staan er sporadisch verkeersborden, maar hier heb je echt vrij weinig aan. De weg vragen heeft ook geen zin want mensen zullen hier nooit toegeven dat ze de weg niet weten. Ze zeggen altijd dat het gewoon rechtdoor is en dan een keertje links of rechts. Een heel avontuur dus om ergens te komen! Gelukkig kwamen wij op weg naar Ubud een local tegen die ook die kant op moest en met hem zijn we dan ook meegereden.

Hij bracht ons naar een plantage waar de beroemde kopi luwak gemaakt wordt. We kregen hier een rondleiding waarbij we allerlei planten van verschillende kruiden en koffiebonen hebben gezien, erg leuk! Daarna kregen we allerlei verschillende koffies te proeven waaronder de kopi luwak. Voor degene die het niet kennen, kopi luwak wordt gemaakt met koffiebonen die uitgepoept worden door katten. Zij eten de koffieboon met een velletje er nog omheen. Dit velletje eten zij op en de nog hele koffieboon poepen zij vervolgens uit. Deze bonen worden gebruikt om koffie mee te zetten, erg lekker, maar ook duur!

Verder  hebben we in Ubud een paleis en een tempel bezocht. Bij de tempel hebben we ‘s avonds gekeken naar traditionele Indonesische dansen. Leuk om te zien, maar ook erg apart! De volgende dag zijn we naar een olifantenpark geweest dat iets boven Ubud ligt. Ook toen zijn we weer goed verdwaald en hebben we heel erg lang gereden om het te vinden. Onderweg zijn we nog langs hele grote rijstterrassen gereden, heel mooi om te zien! Het olifantenpark was op zich wel leuk, het was erg rustig waardoor wij allemaal de tijd kregen om olifanten te voeren en met ze op de foto te gaan. We hebben niet op de olifanten gereden omdat het best duur was en het was een aangelegd park, wat natuurlijk lang zo leuk niet is als in de natuur op olifanten rijden, dus dat gaan we misschien in Thailand nog doen!

Naast alle leuke uitstapjes heb ik natuurlijk ook mijn eerste twee weken school erop zitten. We worden elke dag in ons uniform met busjes bij het hotel opgehaald en naar school gebracht. Eigenlijk valt er niet veel over school te zeggen want de lessen zijn eigenlijk gewoon hetzelfde als in Nederland, het is alleen een stukje warmer! We hebben alleen les met mensen van onze groep en niet met locals wat er voor zorgt dat er geen grote verschillen zijn. Het enige is dat regelmatig de stroom uitvalt, iets dat we in Nederland natuurlijk niet gewend zijn. Van de week was het zelfs zo erg dat alle leraren naar het hotel zijn gekomen en we hier les hebben gehad!

Het is wel raar om te bedenken dat jullie in de sneeuw zitten terwijl wij hier alleen maar smeren met zonnebrand en toch nog verbranden! Het schijnt de komende twee weken wel slechter weer te worden, dus misschien kunnen we er ons dan wat makkelijker toe zetten met school bezig te gaan 😉

Morgen worden we om 09.00 bij het hotel opgehaald en gaan we een jungle tour doen waarbij we ook tempels gaan bezoeken en gaan zwemmen bij watervallen, gaat erg leuk worden denk ik!

Binnenkort kunnen jullie het volgende deel verwachten!